Kotipalvelu

Kotipalvelun yhteyshenkilö Oili Aalto

KOTIPALVELUSTA APUA ARKEEN

Tiesitkö, että Setlementti Louhela tarjoaa palvelua erilaisiin kotiaskareisiin. Kotipalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti iäkkäimmille ihmisille ja liikuntarajoitteisille, mutta myös lapsiperheille. Kotipalvelutoiminta on saanut alkunsa jo vuonna 1998.

Minkälaisiin asioihin saa apua?

Suurin osa avusta, jota asiakas kaipaa, on yleensä siivousapu. Palveluun kuuluu paljon muutakin, kuten kaupassa käynti, pyykinpesu, ikkunoiden pesu, verhojen ripustaminen, ulkoilu ja ruoanlaitto. Työn ohessa seurustelu asiakkaan kanssa on äärimmäisen tärkeää, koska kyseinen tapaaminen, saattaa olla asiakkaan ainoa toisen ihmisen kohtaaminen sinä päivänä.

Asiakkaan kanssa tehdään palvelusopimus

Jokaisen asiakkaan kanssa käydään sopimusta tehtäessä läpi mitä hän odottaa palvelulta. Tapaamisessa sovitaan mitä töitä tehdään, mikä on käynnin kesto ja kuinka usein asiakkaan luona käydään. Osalla asiakkaista on Järvenpään kaupungin palvelusetelit. Kaupunki antaa asiakkaalle listan niistä palveluntarjoajista, joita asiakas voi käyttää. Jos asiakas maksaa itse kotipalvelun, niin siitä voi saada kotitalousvähennystä. Pienin laskutettava aika on yksi tunti ja sopimukset vaihtelevat yhdestä neljään tuntiin. Asiakkaita on tällä hetkellä noin 90. Jos satunnaiset asiakkaat otetaan mukaan, niin luku on silloin jo noin 150.

Kotipalvelun reippaat työntekijät

Kotipalvelussa on tällä hetkellä 6 työntekijää ja 3 keikkatyöntekijää. Osalla heistä on tämän päätyön lisäksi henkilökohtaisia avustettavia. Kotipalvelun yhteyshenkilönä toimii Oili Aalto, joka on aloittanut työt syyskuussa 2014. Oili oli saanut tietoa työvoimatoimistosta, että paikka kotipalveluun oli avoinna.

Hän kertoo, että parasta tässä työssä on, kun saa itse määritellä työpäivät ja työjärjestyksen – toki asiakkaan toiveet huomioiden. Oili sanoo, että hänestä on ihana kuunnella asiakkaiden tarinoita ja juttuja eletystä elämästä. Hän korostaa myös, että työ on niin kiitollista, koska on aina tervetullut asiakkaan luokse. Työ ei ole ollut koskaan näin palkitsevaa, toteaa Oili.

Asiakaslähtöisyys luo asiakastyytyväisyyttä

On äärimmäisen tärkeää, että työ tehdään asiakaslähtöisesti. Tämä tarkoittaa, että tehdään siten kuin asiakas on itse tottunut aiemmin tekemään. Kotipalvelun työt tehdään asiakkaan omilla välineillä ja aineilla. Luottamuksen ja turvallisuuden luomiseksi on tärkeää, että asiakkaat saavat vakituisen työntekijän. Kotipalvelusta tehdään vuosittain asiakastyytyväisyyskysely ja viimevuotisesta kyselystä selvisi, että 95 % on tyytyväisiä.
 

Setlementti Louhela
Kotipalvelu/Oili Aalto
puh. 040 – 7700 354

 

Blogin kirjoittaja
Paula Muru-Laakso
viestintäassistentti
Setlementti Louhela ry